Пратите нас:

Читалачки афинитети ученика

У склопу обележавања Светског дана књиге, поред књижевне трибине, у Дому ученика средњих школа  „Срећно“ спроведено је истраживање које је за тему имало читалачке афинитете ученика. Циљ истраживања био је увид у читалачку заинтересованост и жанровско опредељење ученика, као и предлози књижевних наслова које би ученици волели да виде у домској библиотеци. Анкетирани су ученици од прве до четврте године који похађају четири средње школе. Укупно је анкетирано 75 ученика, 43 су девојчице и 32 дечака.

На прво питање да ли воле да читају књиге, 22 дечака је дало позитиван (68.75%), а 10 негативан одговор (31.25%). Од 43 девојчице, 41 се сагласила да воли да чита (95%), а две да не воле (4.65%). Општи утисак је да девојчице више воле књижевност и писану реч од дечака, мада су нас и дечаци изненадили одабиром литературе коју наводе као омиљену. Велика разлика не постоји по разредима, што нам говори да су читалачке навике индивидуалне и да се љубав према читању формира у ранијем животном узрасту.

На питање да ли су чланови библиотека, од укупно 75 ученика, 56 су се изјаснили да су чланови домске библиотеке (75%), њих 28 је навело чланство у домској и школској (37.33%), а 10 ученика су чланови домске, градске и школске библиотеке (13.33%).

Од књижевних жанрова које ученици наводе као омиљене, 24 се изјаснило за драму (32%), 18 за љубавни жанр (24%), 9 за трилер (12%) и 13 за научну/епску фантастику (17.33%). Донекле изненађује податак да су и дечаци често бирали љубавни жанр, и тиме су показали да је лепота књижевности таква да свако може да пронађе у свим жанровима понешто за себе.

Анкета нам је показала да ученици редовно читају лектиру, али су као омиљене наслове издвојили и литературу великих писаца који нису предвиђени школским програмом, што указује да је обавезно штиво било могући подстицај за даља истраживања појединих писаца и жанрова. Такође су навели да би волели да се у домској библиотеци нађе више наслова епске и научне фантастике, затим циклус књига о Харију Потеру, али и класици попут Сто година самоће Габријела Гарсије Маркеса и Степски вук Хермана Хесеа. На књижевној трибини одржаној на Дан књиге, ученици су у разговору истакли да их понекад одгледани филм мотивише да прочитају књигу по којој је урађен.

Ако се узму у обзир све примамљивости савремене технологије и лакоће коју са собом носи у смислу лакшег и бржег претраживања садржаја, чињеница је да је читање књига у данашње време мање заступљено него раније, пре појаве друштвених мрежа и медија. Читање књига са собом носи једну посебну драж, било читање електронских или штампаних књига. Сматрамо да препоручивање праве литературе доприноси развоју личности ученика, а анкета коју смо спровели показала нам је да ученицима књига није непознаница – штавише, вољни су за разговор и спремни да поделе и прихвате књижевне препоруке.

Дом у бројкама

ученика
година традиције
соба за смештај
запослени

Зашто волимо Дом

Дом ми је пружио много тога – топлину, љубав и пријатељства за цео живот.

Кристина Радисављевић

Волим овај Дом зато што сам овде упознала своје цимерке са којима ми никада није досадно

Марија Стефановић

Волим Дом због многобројних секција које овде похађам и због осећаја слободе као да сам код куће

Бојан Траиловић

У Дому су непрекидна дружења

Иван Миладиновић

Иако јединац, у Дому сам научио да моји приоритети нису једини и да морам да поштујем друге како бисмо функционисали складно. Научио сам да је све лакше и лепше када се подели са пријатељима

Михајло Ступар

Волим Дом због атмосфере и позитивне климе која у њему влада

Давид Радичевић

Дом волим јер ми је пружио много лепих успомена

Тамара Никодијевић

Дом нам пружа могућност да се учимо одговорном понашању

Шћекић Анастасија

У Дому се осећам безбрижно

Обрадовић Невена